
Шал ақын, Тілеуке Құлекеұлының шын есімі 1748 жылы Көкшетау облысы (қазіргі Солтүстік Қазақстан облысы) аумағындағы қазіргі Азат темір жол станциясының жанында дүниеге келген. Халық ақыны, Абылай ханның замандасы. Туған кезде оған Тілеуке есімі берілді, кейіннен шал (қария) деп аталды. Бала кезінен ол тапқыр, сезімтал болды, ақылды ақсақалдардың әңгімелерін мұқият тыңдап қана қоймай, құрдастары мен келеке-мазақ келіндері оны «тәжірибелі, қарт»деп атағанын оңай есте сақтады. Ірі феодалдардың отбасынан шыққан. Болашақ ақынның әкесі Құлеке батыр Абылай ханның серігі және Орта жүздегі ең құрметті ру ақсақалдарының бірі болған. Анасы-Үйсін руынан шыққан атақты Төлебидің қызы. Шамамен 1755-1760 жылдары Құлеке батыр ауылы Көкшетау қаласынан Есіл өзенінің жағалауына қоныс аударып, сонда мәңгіге қоныстанады. Ақынның бүкіл саналы өмірі осы бөліктерде – Солтүстік Қазақстан облысының қазіргі Шал ақын ауданының аумағында өтеді. 15 жасынан бастап ол ақындық шығармашылыққа бейімділігін ғана емес, сонымен қатар қазіргі заманғы ақындардың фольклоры мен шығармаларына үлкен қызығушылық танытты. Ш.Уәлихановтың айтуынша, Шал ақын қазақ халқының шығу тегі, руы, хандардың шежіресі туралы материалдар жинап, соның негізінде тамаша эпос жасаған. Іс жүзінде мүмкін емес адам бола отырып, әкесі қалдырған байлықты сақтай алмады. Оған тура келетін балаңыз бар ауыртпалығын кедейлік, ол іздеген қорғау баев. Презирал жағымпаздық және угодничество, абыроймен арқылы өткен барлық сынақ өмір. Шал ақын өзінің балалары – Ұлы Мәлібай мен қызы Мәліке дүниеге келген кезде қартайған болатын. Шал ақын өмірінің екінші жартысын мұқтаждықта өткізді. Ақсақалдардың айтуынша, ол 1819 жылы жазғы көші-қон кезінде қайтыс болған. Шал ақын Солтүстік Қазақстан облысы Сергеевка қаласының маңындағы Аютас төбесіне қарама-қарсы жерленді. Оның қабірі Есілдің оң жағалауындағы көптеген ескі қабірлердің арасында жоғалып кетті. Қазір ешкім дәл көрсетілсін, не олардың атқарушы билік басшылары бір жыл жамбылдың ақын. Шал ақынның бүгінгі күнге дейін жеткен толық емес мұрасы шамамен бір жарым мың жолды құрайды. Оның өлеңдері: жақсылық пен жамандық, жомарттық пен ашкөздік, даналық пен надандық, кедейлік пен байлық. Оның лирикалық шығармалары философиялық тереңдік пен шынайылықты бағындырады. Діни тақырып ерекше орын алады. Шал ақын өз заманының жоғары білімді адамы болған. Ақын көп нәрсе адамның өзіне, өмірдегі орнын түсінуге, парызын түсінуге, жақсылық жасау қабілетіне байланысты деп сендірді. Бұл туралы оның көптеген дидактикалық шығармалары («әке мен ананың қаншалықты қымбат екенін түсіну»,» джигит туралы»,» егер джигит бәріне таныс болса»,» адам жаман, жоғары, ақымақ»,»әйелдің келбеті»). Шал ақын адамның ең жақсы қасиеттерінің бірі оның бірлік пен достыққа деген ұмтылысын қарастырды. Шал ақынның әндері мен жырлары адам өмірі мен психологиясының философиялық түсінігімен сипатталады. Шал ақынның көптеген шығармалары-экспромты. Оның импровизация өнері осы жанрдың үлгісі болып саналады. Ол ақындық сайыстардың шебері болған, көптеген айтыстарға қатысқан («Шал ақын мен қыз айтысы», «Шал ақын мен Бәйбіше айтысы», «Шал ақын мен жігіт айтысы» және т.б.). Оның көптеген сөздері қанатты болды Баспасөзде алғаш рет Шал ақынның 1929 жылы («Жаңа әдебиет», № 5), 1958 жылы 8 өлеңі («Қазақ әдебиеті», 28 қазан) жарық көрді.). Шал ақынның кейбір шығармалары кезінде М.Хәкімжанова, Ф. Ғабитова, А. Нұрқатов және басқаларының ақын шығармаларын қайта баяндаған ақсақалдардың сөздерінен жазылғандығы белгілі. Қазақстаннан тыс жерлерде түркітілдес әдебиеттің танымал білгірі, ғалым Х.Шаяхметұлы Ғали Шал ақынның бірнеше шығармаларын жазып қалдырған, олардың қолжазбалары ғылыми кітапханада сақтаулы. Н. И. Лобачевский Қазан университеті. Негізінен Шал ақынның шығармалары 1960 жылдан бастап басыла бастады, сол кезде оның шығармашылығы туралы ғылыми зерттеулер пайда болды. Шал ақынның шығармалары «Алдастан» (1971), «XV – XVIII ғасырлардағы қазақ поэзиясы» (1982), «Бес ғасыр жырлайды» (1985, 1989) жинақтарына енген. «Шал ақын» («Арыс», 2003) басылымында қазақ және орыс тілдеріндегі шығармалар, белгілі ғалымдардың ғылыми мақалалары бар.
Шал ақынның мұрасын зерттеумен ірі әдебиеттанушылар – х.Сүйіншәлиев, М. Мағауин, Ғ. Әбетов, Ш. Елеукенов, А. Дербісалин, о. Күмісбаев және басқалары айналысты. 1998 жылдың 25 қазанында Петропавл қаласында Шал ақынның туғанына 250 жыл толуына орай Халықаралық ғылыми-тәжірибелік конференция өткізілді.
1999 жылдан Солтүстік Қазақстан облысының Сергеев ауданы Шал ақынның есімімен аталады.